قزوین
قزوین
تهران
+98 2833333206 شنبه - پنجشنبه 08:30 - 18:00 استان قزوین شهر قزوین خیابان خیام نبش کوچه غزل
امنیت
و پشتیبانی 24 ساعته
شبکه
با 10 سال سابقه
فناوری
تیمی قوی
مشاوره رایگان

1 – تعاریف اصطلاحات و واژگان :

access floor یا کف کاذب : پنل های قابل جدا شدن که توسط ستون ها و stringers به یکدیگر متصل شده اند و امکان دسترسی به زیر کف را برای ما فراهم میکنند.

access provider : عاملی که باعث انتقال سیگنالها مابین دیتاسنتر و مشتری میگردد.

Administration یا مدیریت :به نحوه ی مستند سازی ، شماره زنی و عواملی گفته میشود که تغییرات و جابجایی ها را براحتی مشخص نماید.

backbone: به کابل ها مسیر ها یا هدایت کننده هایی گفته میشود که بین قسمت های مختلف یک دیتاسنتر ایجاد میشود.

Bonding یا اتصالات : به کلیه قطعات فلزی رسانای پیوسته بهم گفته میشود .

Cabinet: مخزن یا محلی که اتصالات یا کابل کشی های بین تجهیزات در آن انجام و نگهداری میشود

centralized cabling یا کابل کشی متمرکز : به کابل کشی های ساخت یافته منظم که از ایستگاه های کاری تا محل جمع شدن کابل ها که عموما دیتاسنتر ها هستند گفته میشود.

Channel یا کانال : به ارتباطات End to End  بین تجهیزات گفته میشود.

computer room : به محلی از دیتاسنتر که دارای معماری طبق استانداردهای خاص و برای نگهداری داده ها استفاده میشود گفته میشود.

Conduit یا مسیر : به مجرای عبور کابل ها و کانال های ارتباطی دیتاسنتر با بخش های مختلف ساختمان گفته میشود. مانند داکت ها ، سینی ها و ….

consolidation point یا نقطه تثبیت : محل تجمع کابل های افقی (horizontal cables) که به  ایستگاه های کاری کشیده میشود.

entrance room or space   اتاق ورودی : محلی است که ارتباطات مخابراتی در آن جمع میگردد.

equipment distribution area : تجهیزاتی مثل رک یا کابینت که در اتاق سرور قرار دارند.

horizontal cabling یا کابل کشی افقی : منظور از کابل‌کشی افقی، انجام کابل‌کشی میان تجهیزات داخل اتاق تجهیزات و پریزهای شبکه موجود در اتاق های کاری کاربران می باشد. این کابل‌کشی، از طریق داکت ها ، ترانک و مسیرهایی که بر روی دیوارها و یا در سطح زمین نصب شده اند و همچنین در بعضی موارد از طریق مسیرهایی که از داخل کف کاذب و یا سقف کاذب عبور میکنند انجام می پذیرد.

نقطه ی علامت گذاری (Demarcation point): منظور از نقطه علامت گذاری، محلی در نزدیکی ساختمان (یا داخل آن) است که کابل‌کشی شرکت مخابرات به پایان رسیده و کابل‌کشی های ارتباطی داخل ساختمان مورد نظر آغاز می گردد. در واقع در این محل تجهیزاتی نصب می گردد که امکان ارتباط میان شبکه ی ایجاد شده در داخل ساختمان و شرکت مخابرات را فراهم می سازد. این ارتباط می تواند از طریق خطوط تلفن، خطوط اجاره ای یا … باشد.

اتاق تجهیزات یا ارتباطات (Equipment or Telecommunication Room): منظور از اتاق های تجهیزات یا ارتباطات، به اتاق هایی گفته می شود که محل قرار گیری تجهیزات اصلی شبکه و همچنین تجهیزات مخابراتی می باشد. کلیه اتصالات اصلی در شبکه، در این اتاق ها انجام می گیرد. اغلب به این اتاق ها، اتاق MC یا Main Cross Room نیز گفته می شود.

کابل‌کشی عمودی (Vertical Cabling): در هر طبقه از ساختمان به اتاقی نیاز است که تجهیزات اصلی مانند سوییچ و … در آن قرار گیرد و کل کابل های کشیده شده در ساختمان با آن ختم شوند. این اتاق ها که با نام اتاق ER یا Equipment Room نیز شناخته می شوند، پس از اتاق MC مهمترین محل در ساختمان (یا شبکه) می باشند. حال جهت ایجاد ارتباط میان این اطاق ها و اتصال آنها به اتاق MC کابل‌کشی هایی باید انجام پذیرد. با توجه به اینکه این اتاق ا در طبقات مختلفی از ساختمان قرار دارند، کابل ها باید به صورت عمودی در بین طبقات کشیده شوند. این نوع کابل‌کشی، به کابل‌کشی عمودی معروف است و مهمترین قسمت کابل‌کشی در شبکه می باشد.

محیط کاری (Work Area): محیط کاری، به محوطه یا اتاقی گفته می شود که تجهیزات کاربران پایانی در آن قرار می گیرد.

(MDA)main distribution area: نقطه اصلی توزیع شبکه .مکانی از اتاق کامپیوتر که تمام ارتباطات اصلی در آن قرار دارد.

Horizontal Distribution Area (HDA ) : نقطه توزیع افقی

main cross-connect (MC) : محل سربندی کابل های نقطه اصلی با نقاط اصلی مثل ER

horizontal cross-connect (HC) : نقطه واسط بین MDA  و HDA که کابل ها در آن سربندی میشود.

zone distribution area: (ZDA) : نقطه توزیع محلی مکانی از یک اتاق کامپیوتر است که در آن منطقه خروجی یا منطقه تثبیت شده قرار دارد.

EDA ) Equipment Distribution Area) : محل نگهداری تجهیزات نهایی شبکه مثل سرورها و ذخیره ساز ها

تعاریف لغات برای فهمیدن این آموزش تا اینجا کافیست و در صورت نیاز مابقی اصطلاحات در حین آموزش ارائه خواهد شد.

درباره نویسنده

یک دیدگاه بگذارید

ابزارک متن

لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.لورم ایپسوم یا طرح‌ نما به متنی آزمایشی و بی‌معنی در صنعت چاپ، صفحه‌آرایی و طراحی گرافیک گفته می‌شود.

آخرین کارها

آخرین نظرات